Start By Reading

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ "Dengan menyebut nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang". الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ "Segala puji bagi Allah, Rabb semesta alam". الرَّحْمَٰنِ الرَّحِيمِ "Maha Pemurah lagi Maha Penyayang". مَالِكِ يَوْمِ الدِّينِ "Yang menguasai di Hari Pembalasan". إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ "Hanya Engkaulah yang kami sembah, dan hanya kepada Engkaulah kami meminta pertolongan". اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ "Tunjukilah kami jalan yang lurus", صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ غَيْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَيْهِمْ وَلَا الضَّالِّينَ "(yaitu) Jalan orang-orang yang telah Engkau beri nikmat kepada mereka; bukan (jalan) mereka yang dimurkai dan bukan (pula jalan) mereka yang sesat".
Sunday, January 20, 2013

Ketika Bait Pengakuan Terungkap

0 comments

**
Aku bersimpuh,
Dengan sekujur tubuh melebur,
Melemah,
Melunglai...

Airmata berderai tiada terbendung,
Sedu-sedan terisak,
Terbujur lemah...

Lidah pun kelu,
Tiada sebait pun terucap,
Terselubung kerapuhan..

Akhirnya organ tubuh lain yang merotas..
Hati merangkai kata..

Wahai Sang Maha di Maha..
Tlah tertimbun khilaf,
Menggunung salah,
Mendunia dosa...

Kuasakah kutukar semua itu dengan aroma Firdaus'Mu...?
Mungkinkah diri berharap tempat dimana Rasul'Mu bersemayam...??
Layak kah kehina-dinaan ini memimpikan pintu ampunan terkuak...??

Diri yang merasa berilmu,
Padahal hanya menjilat sampah ilmu yang berserakan..

Diri yang merasa bersih,
Yang nyata bermandikan kotoran dusta..

Diri yang berkoar berhati mulia, bertangan Dewa,berenergi super,
Padahal hanya secuil tindak sehamparan pujian diri..

Diri yang menimang sejuta pesona sekian anak manis,
Padahal hanya seorang Ibu yang menelantarkan si buah hati,titipan'Mu...

Diri yang puas dengan menyerahkan kepingan perak sebagai anak berbakti,
Padahal durhaka hati menguasai..

Diri yang mengaku tauladan bagi saudara,
Padahal buruk tingkah menjadi tontonan..

Diri yang merangkai cerita indah persahabatan,bersantun sapa dengan handai-taulan,
Padahal hanyalah bermanis bibir,pengarang cerita....

Aku di Hadapan'Mu..
Aku yang penuh iri dan dengki,
Aku yang bertengger dusta dan kebohongan,
Aku yang dikuasai Nafsu Riya,
Aku yang lalai dan alpa,
Aku yang teroles dosa bergelimangan,
Aku yang hina,nista, kotor..

Aku,
Aku,
Aku,

Namun kini di akhir bait suara hati'ku,
Kuyakini Engkau Maha di Maha,

Maha Pengampun,
Ada taubat'ku diakhir rasa hina'ku....

Ku yakin penuh keyakinan,
Engkau Maha Pengampun,

Sujud Taubat'ku ,ketenangan jiwa'ku...

~*

Leave a Reply

DisClaimer Notes: Jika di Blog kami ditemukan kesengajaan dan atau tidak sengaja menyakiti siapa pun dan dalam hal apapun termasuk di antaranya menCopas Hak Cipta berupa Gambar, Foto, Artikel, Video, Iklan dan lain-lain, begitu pula sebaliknya. Kami mohon agar melayangkan penyampaian teguran, saran, kritik dan lain-lain. Kirim ke e-mail kami :
♥ amiodo@ymail.com atau ♥ adithabdillah@gmail.com